Wskaźniki marketingu analitycznego

Mówi się, że połowa wszystkich wydatków na marketing jest niepotrzebna – tylko nie wiadomo która. Biorąc po uwagę, że wartość netto rynku reklamowego w Polsce w 2020 r. wyniosła 9,97 mld złotych¹, widać, jak wiele można zyskać dzięki marketingowej analityce. Jakie wskaźniki marketingowe faktycznie należy mierzyć? Jakich KPIs użyć, aby weryfikować zasadność prowadzonych kampanii? Jak policzyć stopę migracji i dlaczego warto postawić na NPV zamiast ROI? Poznaj 10 najskuteczniejszych wskaźników marketingowych i dowiedz się, jak właściwie ich używać.

CIRZ_6_2021_16.jpg

Wskaźniki finansowe

Marketerzy rzadko operują językiem finansów. Przyjęło się bowiem mówić, że marketing jest związany z brandingiem (czyli budowaniem marki w świadomości klientów), a co za tym idzie – nie sposób mierzyć jego efektów. Nic bardziej mylnego: dokonywanie pomiarów marketingowych za pomocą wskaźników finansowych jest jak najbardziej możliwe i jak zaraz się okaże – całkiem łatwe.

Wskaźnik 1. Npv wartość bieżąca netto

Panuje błędne przeświadczenie, że kampanii marketingowych (a szczególnie tych o różnych kosztach) nie można ze sobą porównywać. Jest to jednak mit – ten, kto zna net present value, wie, że jest to możliwe. Wskaźnik NPV oblicza się ze wzoru:

Jego obliczenie jest stosunkowo proste: koszt kampanii odejmuje się od jej wartości bieżącej. Jeśli w czasie 0 ponosimy wydatek na kampanię, to w każdym kolejnym okresie Bn nastąpią wpływy gotówkowe osiągnięte dzięki tym działaniom. Gdy koszt tych kampanii oznaczymy jako Cn, wówczas obliczamy wartość wszystkich wpływów i pomniejszając ją o koszt ich uzyskania, otrzymamy tzw. zysk zdyskontowany (1+r) o wartość pieniądza w czasie (czyli uwzględniający inflację). Dzięki temu, że wartości są w tym wskaźniku rozkładane w czasie, wiemy, ile tak naprawdę warte będą przyszłe wpływy z kampanii.

Ogólnie przyjmuje się, że w sytuacji, gdy NPV jest wyższe od zera – powinniśmy inwestować (uruchamiać kampanię). Wtedy bowiem średnia korzyść w kolejnym okresie będzie większa od średniego kosztu jej uzyskania (i to nawet jeśli założymy, że zyskane środki będą w przyszłości warte mniej). W marketingu wyliczanie NPV doskonale sprawdza się przy planowaniu długoterminowych kampanii. Oczywiście, nie jest to dokładny wskaźnik i zawsze będzie wiązał się z pewnym ryzykiem subiektywizmu (i brakiem jakościowych elementów), niemniej jednak warto go stosować.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.