Metody wyceny przedsiębiorstw – analiza porównawcza
W literaturze i praktyce brak jest jednoznacznej definicji wartości przedsiębiorstwa. Do najczęściej stosowanych należy postrzeganie wartości firmy jako wartości jednostki zorganizowanej pod względem prawnym i ekonomicznym. W związku z rozdzieleniem funkcji właścicielskiej oraz funkcji zarządzania i wynikającej stąd konieczności zarządzania wartością przedsiębiorstwa wyodrębniono pojęcie wartości przedsiębiorstwa dla właścicieli. Chodzi w nim o wartość nieobciążoną zadłużeniem – wartość stanowiącą majątek współwłaścicieli.
Wieloaspektowość postrzegania wartości przedsiębiorstwa wymaga stosowania zróżnicowanych metod wyceny w celu jej zobiektywizowania na potrzeby negocjacji ceny w procesie prywatyzacji.
Można wyraźnie wyodrębnić następujące grupy metod wyceny przedsiębiorstwa:
- majątkowe,
- dochodowe,
- porównawcze – mnożnikowe,
- mieszane.
Wartość firmy mierzona metodami majątkowymi opiera się na wartości zasobów majątkowych netto wycenianej jednostki gospodarczej.
Metody dochodowe uwzględniają zdolność podmiotu gospodarczego do kreowania korzyści ekonomicznych, zwanych w procedurze wycenowej dochodem, w postaci zysku netto, przepływów pieniężnych netto lub ekonomicznej wartości dodanej.
Podstawą metod porównawczych (mnożnikowych) jest założenie, że przedsiębiorstwa można porównywać między sobą w czasie i przestrzeni. Porównanie to ułatwia zastosowanie tzw. mnożników rynkowych, czyli relacji ceny akcji (udziałów) do zysku netto, ceny akcji (udziałów) do wartości księgowej etc.
Metody mieszane zakładają wykorzystanie metody majątkowej oraz dochodowej, z tym że każdej z nich przypisuje się odpowiednie wagi; zatem wartość przedsiębiorstwa wyznaczona za pomocą metody mieszanej będzie średnią ważoną z dwóch metod, tj. jednej majątkowej i jednej dochodowej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.