Metody wyceny przedsiębiorstw – analiza porównawcza

W literaturze i praktyce brak jest jednoznacznej definicji wartości przedsiębiorstwa. Do najczęściej stosowanych należy postrzeganie wartości firmy jako wartości jednostki zorganizowanej pod względem prawnym i ekonomicznym. W związku z rozdzieleniem funkcji właścicielskiej oraz funkcji zarządzania i wynikającej stąd konieczności zarządzania wartością przedsiębiorstwa wyodrębniono pojęcie wartości przedsiębiorstwa dla właścicieli. Chodzi w nim o wartość nieobciążoną zadłużeniem – wartość stanowiącą majątek współwłaścicieli.

MC_69_32.jpg

Wieloaspektowość postrzegania wartości przedsiębiorstwa wymaga stosowania zróżnicowanych metod wyceny w celu jej zobiektywizowania na potrzeby negocjacji ceny w procesie prywatyzacji.

Można wyraźnie wyodrębnić następujące grupy metod wyceny przedsiębiorstwa:

  • majątkowe,
  • dochodowe,
  • porównawcze – mnożnikowe,
  • mieszane.

Wartość firmy mierzona metodami majątkowymi opiera się na wartości zasobów majątkowych netto wycenianej jednostki gospodarczej.

Metody dochodowe uwzględniają zdolność podmiotu gospodarczego do kreowania korzyści ekonomicznych, zwanych w procedurze wycenowej dochodem, w postaci zysku netto, przepływów pieniężnych netto lub ekonomicznej wartości dodanej.

Podstawą metod porównawczych (mnożnikowych) jest założenie, że przedsiębiorstwa można porównywać między sobą w czasie i przestrzeni. Porównanie to ułatwia zastosowanie tzw. mnożników rynkowych, czyli relacji ceny akcji (udziałów) do zysku netto, ceny akcji (udziałów) do wartości księgowej etc.

Metody mieszane zakładają wykorzystanie metody majątkowej oraz dochodowej, z tym że każdej z nich przypisuje się odpowiednie wagi; zatem wartość przedsiębiorstwa wyznaczona za pomocą metody mieszanej będzie średnią ważoną z dwóch metod, tj. jednej majątkowej i jednej dochodowej.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 86% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.