Reengineering procesów biznesowych – od czego i dlaczego zacząć?
Podejmując rozważania nad tematyką reengineeringu procesów biznesowych, należy w pierwszej kolejności określić cel przeprojektowywania procesów. Aby to ustalić, warto spojrzeć na procesy biznesowe szerzej, to jest w kontekście zarządzania przedsiębiorstwem ukierunkowanym na realizację określonego rezultatu
W ujęciu ogólnym zarządzanie przedsiębiorstwem definiuje się jako działania zmierzające do osiągnięcia sformułowanych uprzednio oczekiwań przy jednoczesnym wykorzystaniu posiadanych zasobów w sposób efektywny [Sierak 2013]. Zarządzanie jest więc w swojej istocie procesem ukierunkowanym na osiąganie celów jednostek gospodarczych. Precyzyjne określenie celów jest zatem niezwykle istotne – umożliwia określenie pożądanych kierunków, w których powinna zmierzać organizacja, stanowiąc tym samym wyznacznik dla podejmowanych decyzji, a także weryfikowanie osiągnięcia założonych efektów oraz ustalanie przyczyn ewentualnych odchyleń. Według M. Bielskiego [za: Skrzypek, Hofman 2010] dla prawidłowej oceny efektywności konieczna jest hierarchizacja celów poprzez ustanowienie celu głównego oraz wyodrębnienie celów pobocznych.
Ustalenie jednego, uniwersalnego celu funkcjonowania przedsiębiorstwa nie jest jednak zadaniem łatwym. Zgodnie z koncepcją zarządzania przez cele realizacja wszystkich celów cząstkowych co do zasady powinna przyczyniać się do realizacji głównego, podstawowego celu działalności o charakterze strategicznym. Cele strategiczne formułowane przez firmy na etapie tworzenia strategii biznesowych mogą być różnorakie. Jako że koncepcja zarządzania przez cele zyskuje coraz większą popularność w przedsiębiorstwach, coraz łatwiej można dostrzec różnorodność tych celów nawet wśród przedsiębiorstw o analogicznym profilu działalności. Dodatkowo każda firma nieustannie dostosowuje się do zachodzących w otoczeniu zmian, w związku z czym również cele poszczególnych przedsiębiorstw powinny być na bieżąco dostosowywane do warunków, w jakich funkcjonują. Dynamiczne przemiany, jakie dokonały się na przestrzeni ostatnich lat, związane w szczególności z postępującymi procesami globalizacji, wymogły na podmiotach gospodarczych poszukiwanie nowoczesnych koncepcji zarządzania będących odpowiedzią na zmiany zachodzące wewnątrz i na zewnątrz organizacji, co w efekcie doprowadziło do konieczności zrewidowania ich systemów wartości oraz ponownego sformułowania i hierarchizacji celów [Jaki 2012].
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.