5 najważniejszych doświadczeń CFO, które przydają się CEO
Ostatnie lata, trudne dla światowej gospodarki, przyniosły znaczące zmiany w postrzeganiu roli finansistów w firmach. W konsekwencji CFO coraz częściej przejmują stery, zajmując stanowiska prezesów. Według danych prestiżowej firmy rekrutacyjnej Marks Sattin, odsetek prezesów spółek z indeksu FTSE 100 (sto największych spółek notowanych na londyńskiej giełdzie), którzy mają doświadczenie w finansach lub rachunkowości, wzrósł ponad dwukrotnie, z 24 proc. w połowie lat 90. XX wieku do 58 proc. obecnie.
Jakie umiejętności pomagają, a jakie przeszkadzają finansiście, kiedy staje na czele zarządu firmy? Eksperci zaproszeni przez ACCA na tegoroczny CFO European Summit dzielą się swoimi doświadczeniami i poradami.
Jak pokazało badanie opublikowane w raporcie CFO and beyond: the possibilities and pathways outside finance, aż 79 proc. specjalistów z branży finansowej uważa, że CFO są coraz bardziej pożądanymi członkami zarządów.
– Gotowość do powierzania finansistom odpowiedzialności za zarządzanie to efekt rosnącego zaufania i docenienia ich arcyważnej roli, zwłaszcza w ostatnich latach, trudnych dla firm na całym świecie – wyjaśnia Magdalena Hernandez, dyrektor zarządzająca ACCA Polska, organizator CFO European Summit 2013.
Jak pokazuje wspomniane badanie, w skali globalnej odsetek prezesów z doświadczeniem w roli dyrektora finansowego podwoił się w ciągu 10 lat, między rokiem 2002 a 2012 (z 9 do 18 proc.). Czy w drodze na szczyt hierarchii dyrektorzy finansowi – skupieni na optymalizowaniu budżetu, analizowaniu i sprawozdawczości – rzeczywiście mają przewagę nad pracownikami z innych działów firmy?
– Dyrektor zarządzający, czyli CEO, musi przede wszystkim wiedzieć, co sprawia, że firma osiąga zadowalające wyniki finansowe. Kiedy już tę wiedzę posiada, powinien stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Można powiedzieć, że celem CEO jest maksymalizacja zysku przedsiębiorstwa, a wynik finansowy jest produktem końcowym jego pracy. Każdy CEO musi więc sprawnie poruszać się w liczbach i sprawozdaniach, aby wiedzieć, czy praca przedsiębiorstwa przynosi odpowiednie owoce – mówi Mark Forkun, CEO A. Blikle i jeden z panelistów tegorocznego CFO European Summit.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.