4 kroki tworzenia skutecznej wizualizacji informacji zarządczej
Świetna wizualizacja danych jest jak mityczny Święty Graal – każdy chce TO mieć, choć nie wiadomo, czy w ogóle istnieje. Wśród kontrolerów finansowych sprawa wygląda odwrotnie – każdy myśli, że TO ma (potrafi przygotować wspaniałą wizualizację), ale niewielu rzeczywiście się to udaje, choć jest to jak najbardziej realne i możliwe...
Wprowadzenie
Z czego wynika problem? Prawdopodobnie z tego, że wymaga to interdyscyplinarnego – z pozoru sprzecznego – spojrzenia na dane i informacje. Połączenia analitycznego podejścia i designu, kreatywności i zwyczajnej ciężkiej pracy, uczciwości i socjotechniki. Wystarczy jednak ograniczyć się do 5 zasad wizualizacji danych1, by osiągnąć zamierzony efekt.
1. Mów prawdę – zawsze znajdzie się ktoś, kto będzie drążył temat. Bądź przygotowany do rozwinięcia poruszonych kwestii, bo pozostawienie niejasności w danych na pewno prędzej czy później sprowadzi pytania. A utrata zaufania do danych jest nieomal nieodwracalna!
2. Zmierzaj zawsze do celu – nie trać czasu na „owijanie w bawełnę”. Twoim zadaniem jest możliwie szybko dać odpowiedź i umiejętnie skierować uwagę odbiorcy na zaplanowany przez Ciebie cel prezentacji. Ponadto im dłuższy i bardziej zagmatwany wywód, tym trudniej utrzymać koncentrację osobie analizującej Twoje zestawienie.
3. Wybieraj właściwe narzędzie do realizacji celu – czy zawsze musi to być wykres liniowy? Dlaczego w ogóle pokazywać wartość? Zastanów się, co sprawi największe wrażenie.
4. Podkreśl to, co najważniejsze – te same dane można prezentować na wiele sposobów. Skoncentruj się na tym, co chcesz przekazać, i wyeksponuj to przy pomocy designu – tła, układu danych, wyróżnień itp.
5. Zachowaj prostotę – rób tylko to, co absolutnie niezbędne. Reszta jest nieważna. Zapomnij o barokowej ornamentyce i fajerwerkach technicznych. Liczy się klarowność przekazu.
W założeniach wszystko wydaje się proste, dopiero realizacja nastręcza problemów. Dlatego warto skupić się na czterech etapach tworzenia wizualizacji i krok po kroku zmierzać do określonego celu. Należy zatem:
- ustalić rzeczywisty cel prezentacji danych,
- zbudować właściwy model danych pod kątem obranego celu,
- zaplanować cały przekaz informacyjny według przyjętych założeń, standardów i wytycznych designerskich oraz dostępnych danych,
- zaprojektować poszczególne informacje na bazie najlepszego w danej sytuacji narzędzia,
- …i tyle! Raport powinien być olśniewający i skuteczny w swym przekazie.
Nie trzeba daleko szukać, żeby odnaleźć dobrze znany wzorzec spełniający powyższe wymogi – to pulpity menedżerskie.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 77% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.