Źródła informacji zarządczej w zakupach
Niekompletność, nieczytelność i rozproszenie danych – takie wyzwania charakteryzują często informacje w obszarze zakupów. Nawet w dojrzałych organizacjach zakupowych rozmowa nt. zarządzania bazą dostawców zewnętrznych, wartością wydatków w kategoriach zakupowych czy poziomem realizacji umów przysparza trudności i wymaga długotrwałych przygotowań. Możliwym rozwiązaniem zwiększającym przejrzystość informacji zarządczej w zakupach jest wykorzystanie narzędzi Business Intelligence, czyli platform analityki i wizualizacji danych w zdefiniowanych na potrzeby spółki przekrojach. Efektywne wykorzystanie takiego rozwiązania wymaga jednak odpowiedniego przygotowania.
Od czego zacząć?
Kategoryzacja struktury wydatków
Podstawą zarządzania obszarem zakupów i pierwszym źródłem informacji zarządczej w tym zakresie jest kategoryzacja wydatków, polegająca na ich klasyfikacji pod kątem specyfiki kupowanych asortymentów lub usług, a także rynku dostawców. Budowa tzw. kostki zakupowej (ang. spend cube) na podstawie kategoryzacji bazy faktur, prowadzonych postępowań, a także zawartych umów i realizowanych budżetów powinna być podstawą analityki realizowanych zakupów, dając odpowiedzi na następujące pytania:
- Jak rozproszona jest baza dostawców w kategoriach?
- Które obszary stanowią priorytet z punktu widzenia zarządzania strategicznego?
- W jaki sposób dokonać segmentacji kategorii zakupowych?
- Jak przypisać kupców wiodących czy operacyjnych?
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.