Due diligence finansowe sporządzane na potrzeby nabycia przedsiębiorstwa
Podstawowym warunkiem skutecznego i trafnego inwestowania jest dostęp do informacji oraz ich umiejętne wykorzystanie. Przy transakcjach kupna-sprzedaży przedsiębiorstwa czynnikiem utrudniającym dla potencjalnego nabywcy jest asymetria informacji na niekorzyść kupującego, który dysponuje znacznie mniejszym zasobem informacji na temat przedmiotu transakcji. Podstawowym i jednocześnie najskuteczniejszym sposobem na zmniejszenie tej asymetrii jest przeprowadzenie wielokryterialnej szczegółowej analizy przedsiębiorstwa przez potencjalnego inwestora.
Pojęcie due diligence
Analiza due diligence (ang. należyta staranność) to proces wieloaspektowego, starannego i szczegółowego badania kondycji przedsiębiorstwa, często określany mianem audytu. Badanie to ma na celu oszacowanie wartości stanowiącej punkt wyjścia w negocjacjach oraz określenie, czy przedsiębiorstwo spełnia wymagania inwestorów, nie tylko w zakresie oczekiwanych korzyści finansowych, ale także co do ich subiektywnych preferencji. Analiza taka swoim zakresem powinna zatem obejmować zarówno dane o charakterze mierzalnym, jak i wielkości niemierzalne, dotyczące m.in. poziomu kwalifikacji i umiejętności kadry pracowniczej czy strategii marketingowej firmy1. W praktyce najczęściej spotyka się podział badania na due diligence biznesowe, prawne, podatkowe oraz finansowe.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.