Due diligence w przedsiębiorstwie
Pojęcie due diligence (DD) jest bardzo popularnym terminem funkcjonującym w języku branżowym. W dosłownym tłumaczeniu oznacza należytą staranność, ale znaczenie tego sformułowania odnosi się w praktyce do określonych działań podejmowanych w określonych okolicznościach. O jakie działania i okoliczności chodzi? Poddanie wskazanego przedsiębiorstwa (przedmiotu potencjalnej transakcji) gruntownej analizie przed dokonaniem transakcji, aby nabywca nie kupował przysłowiowego kota w worku.
Celem analizy jest szczegółowe poznanie sytuacji danej firmy, identyfikacja jej mocnych i słabych stron, ryzyka, szans i zagrożeń. Ustalenia wynikające z DD mają istotny wpływ na proces późniejszych negocjacji, w tym ustalenie ceny transakcji. DD formalnie nie jest obowiązkową procedurą, tym niemniej bardzo pożyteczną dla inwestora, który jest zainteresowany transakcją kupna przedsiębiorstwa. Jest to proces, którego celem jest określenie (na podstawie danych historycznych) zdolności danego podmiotu do generowania dla właścicieli oczekiwanych przepływów pieniężnych. Ma za zadanie ustalenie, jakie są fundamenty przyszłego wzrostu wartości, a przede wszystkim, jaka jest akceptowalna dla zainteresowanego inwestora wycena spółki uwzględniająca ryzyko.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.