Planowanie kosztów osobowych - scentralizowany proces działu HR
Wynagrodzenie, premie, dodatkowe nagrody dla pracowników – wszystkie te elementy składają się na koszty osobowe przedsiębiorstwa, które zawsze znajdują się w centrum zainteresowania zarządów i menedżerów. Im większa potrzeba przyglądania się firmowym wydatkom i konieczność ich optymalizacji, tym większe zapotrzebowanie na wiarygodne dane dotyczące kosztów związanych z pracownikami.
HR a planowanie budżetu
Co kryje się tak naprawdę pod terminem HR w danej firmie? Zupełnie inaczej podchodzi się do kosztów operacyjnych HR, a inaczej do budżetowania kosztów osobowych w przedsiębiorstwie:
- koszty operacyjne – w dużej mierze leżą w gestii dyrektora HR, związane są przede wszystkim z kosztami ponoszonymi przez departament, podlegając ogólnym zasadom budżetowania w firmie. Zaproponowany budżet jest analizowany przez dział finansowy i akceptowany przez zarząd.
- koszty osobowe – są zdecydowanie bardziej skomplikowanym procesem, który wymaga stałej i płynnej współpracy pomiędzy działem finansowym, HR oraz dyrektorami funkcyjnymi. Jak ten proces wygląda? Dyrektor HR musi posiadać wiedzę na temat planu biznesowego na dany rok, a także odnośnie do planu kilkuletniego. Najlepszym rozwiązaniem jest, by dyrektor HR uczestniczył w ich planowaniu. Kolejnym krokiem jest współpraca z działem finansowym przy tworzeniu harmonogramu budżetowania. Z praktyki firm wynika, iż najczęściej prace te rozpoczynają się w sierpniu lub wrześniu. Na początku są opracowywane budżety dotyczące komercji, a kolejno uwaga skupiana jest na kosztach osobowych. Odpowiedzialność za koszty osobowe jest podzielona między różne działy i uzależniona od charakteru wydatków.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 73% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.