Kontrola wykonania budżetu jako proces nadzoru nad wykonaniem założonych planów
Prawidłowo przeprowadzony proces budżetowania wymusza kontrolę i odpowiedzialność kluczowych pracowników. Przygotowanie budżetu powinno objąć zasięgiem wszystkie obszary działalności przedsiębiorstwa i wszystkie centra odpowiedzialności. Niezwykle istotna jest konsekwentna i dobrze zaprojektowana kontrola wykonania budżetu. Monitorowanie odchyleń od planowanego budżetu i wprowadzenie korekt krótkoterminowych pozwala wykorzystywać system kontroli jako system wczesnego ostrzegania, który szybko i efektywnie identyfikuje zarówno pozytywne, jak i negatywne czynniki. Sformułowanie budżetu i administrowanie nim jest procesem złożonym, wymagającym podjęcia zadań organizacyjnych, określenia odpowiedzialności kluczowych pracowników i zakresu ich kompetencji.
Głównym celem budżetowania jest zapewnienie efektywnego funkcjonowania jednostki przez prognozowanie przyszłych przychodów i kosztów oraz ich kontrolę i porównanie osiągniętych wyników z zamierzonymi. Budżety mogą być opracowane dla całego przedsiębiorstwa, jak i jego komórek organizacyjnych, czyli ośrodków odpowiedzialności. Budżetowanie wspomaga również utrzymanie dyscypliny kosztów w poszczególnych ośrodkach odpowiedzialności.
Proces budżetowania składa się z trzech podstawowych etapów. Są to1:
- tworzenie budżetu,
- realizacja budżetu,
- kontrola budżetowa.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 89% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.