Zróżnicowanie systemu controllingu w przedsiębiorstwie (cz. 1)
Controlling definiowany jest jako system wspomagania kierownictwa poprzez dostarczanie, analizę i ocenę informacji pod kątem założonych celów i opcji decyzyjnych.
Ma do spełnienia w przedsiębiorstwie dwie ważne funkcje:
- organizacyjną — dotyczącą ukształtowania i wprowadzenia do przedsiębiorstwa systemów planowania, kontroli, raportowania oraz systemu informacji menedżerskiej,
- koordynacyjną — odnoszącą się do bieżącego nadzorowania tych systemów, ich wzajemnych powiązań oraz rozwoju.
Czy i w jakim zakresie funkcja controllingu będzie realizowana w przedsiębiorstwie zależy od kierownictwa. Wpływ na tę decyzję będą miały także inne czynniki, jak np. wielkość przedsiębiorstwa i zakres działań.
W mniejszych przedsiębiorstwach z reguły nie wyróżnia się stanowiska controllera. Zadania controllingowe realizowane są przez właściciela lub przyporządkowane innym działom, np. księgowości. W średnich i większych przedsiębiorstwach tworzy się osobne stanowisko lub dział. W dużych przedsiębiorstwach następuje zróżnicowanie funkcji controllingu, np. controlling zaopatrzenia, logistyki, projektów, inwestycji.
Typy controllingu
Zróżnicowanie funkcji controllingu może następować pod kątem różnych kryteriów. W praktyce krajów zachodnich wyróżnia się następujące typy controllingu (por. ilustracja 1):
- wg szczebli zarządzania: controlling strategiczny i controlling operacyjny,
- wg obszarów funkcyjnych przedsiębiorstwa: controlling marketingu, produkcji, zaopatrzenia, logistyki, personalny, badań i rozwoju itd.,
- wg przedmiotu działań: controlling finansowy, inwestycji, projektów, ochrony środowiska.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.