Kanban, czyli japońska metoda obniżania zapasów

Stale dążymy do redukcji zapasów, by uwolnić kapitał obrotowy, a jednocześnie walczymy o zapewnienie terminowych dostaw do klienta w wymaganym przez niego czasie. Wciąż jednak istnieje problem – trzeba mieć w magazynie to, co właśnie zamówił klient. System kanban rozwiązuje te problemy, umożliwiając świadome obniżenie zapasów.

kanban-sign-xs.jpg

Kanban (z jęz. jap. Kan – widoczny, Ban – kartka papieru) to w skrócie „sygnał” zlecający uzupełnienie zapasu. Dla tych, którzy znają to pojęcie, oznacza ono najczęściej wyłącznie sposób przesyłania informacji i sterowania uzupełnianiem zapasów (materiałów, półwyrobów czy wyrobów gotowych) w określonym miejscu i w danym czasie. Jeśli jednak spojrzy się na kanban jako system, otwierają się nowe możliwości. System kanban oznacza zarządzanie poziomem zapasu i sterowanie jego odnawianiem tak, aby był jak najniższy.

Co istotne, kanban jako system ma zastosowanie wyłącznie dla wyrobów rotujących, czyli takich, których konsumpcja ma w miarę powtarzalną częstotliwość zamawiania. Co równie ważne, nie ma znaczenia liczba zamawianych wyrobów, ponieważ dobrze sparametryzowany system kanban pozwala zoptymalizować partie uruchomieniowe dla wyrobów kupowanych często, lecz w małych ilościach.

Schemat działania kanbana jako sygnału sterującego produkcją w systemie Make To Stock(produkcja na magazyn) obejmuje następujące kroki (Rys. 1.):

  1. Z magazynu pobierany jest materiał na potrzeby wykonania planu wysyłek;
  2. Pobranie przypisanej do sygnału (kanbana) liczby wyrobów z magazynu powoduje zwolnienie sygnału;
  3. Zwolniony sygnał jest podstawą dla planisty lub bezpośrednio lidera obszaru produkcyjnego do ustawienia go w kolejkę zleceń oczekujących na produkcję. Kolejkę tworzy się na podstawie zdefiniowanych minimalnych partii uruchomieniowych oraz, w wyjątkowych przypadkach, uwzględniając priorytety wynikające z zamówień klientów;
  4. Produkcja w oparciu o ustalony harmonogram realizuje zlecenie produkcyjne, składające się z liczby będącej wielokrotnością (od 1 do N) sygnałów kanban.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 88% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.