Sprzedaż długów. Czy to dobre rozwiązanie?
Należności to aktywa o dużej płynności, niemniej w praktyce często okazuje się, że kapitał zostaje w nich zamrożony i nie może być wykorzystany na bieżące działanie firmy lub inwestycje. Sytuacja taka ma miejsce, gdy odbiorcy firmy nie płacą w terminie faktur wystawionych z tytułu usług lub produktów.
Przedsiębiorcy podejmują różne działania w celu uwolnienia tego kapitału i odzyskania zamrożonych środków finansowych, m.in. przez sprzedaż długów. Każda firma może przenieść wierzytelność na osobę trzecią, czyli dokonać tzw. przelewu wierzytelności, bez pytania o zgodę dłużnika. Nabywca otrzymuje wówczas wszelkie prawa związane z długiem, w szczególności roszczenie względem zaległych odsetek. Umowa cesji wierzytelności nie wymaga udziału ani nawet wiedzy dłużnika, chyba że zostało to zastrzeżone wcześniej przy podpisywaniu zasad współpracy między firmą a danym kontrahentem. Natomiast powiadomienie dłużnika o dokonanej sprzedaży wierzytelności jest już obowiązkowe. Przepisy dotyczące sprzedaży długu określa Kodeks cywilny, a dokładnie art. 509 § 1. Warto się z nimi zapoznać, ponieważ może się zdarzyć, że cesja jednak nie będzie możliwa, np. w przypadku wierzytelności odszkodowawczych lub prawa pierwokupu. Zbycie wierzytelności może być uzależnione także od spełnienia określonych warunków, np. wierzytelność zabezpieczona hipoteką musi być przeniesiona wraz z nią.
Ekspresowe pieniądze
Największą zaletą usługi sprzedaży wierzytelności jest natychmiastowy wpływ gotówki na konto firmy, w wysokości ceny długu uzgodnionej z nabywającym. W przypadku gdy należności pozostają na etapie polubownym i są w pełni udokumentowane, można za nie wynegocjować dobry pułap cenowy. Rozwiązanie to będzie więc korzystne dla firm, które szybko potrzebują środków finansowych. Oprócz tego sprzedaż powoduje usunięcie wierzytelności z bilansu i ogranicza konieczność tworzenia rezerw z tytułu przeterminowanych należności. Inne korzyści to przeniesienie ryzyka niewypłacalności na nabywającego oraz brak obciążenia firmy stałymi kosztami prowadzenia windykacji. W konsekwencji przedsiębiorca może elastycznie zarządzać stanem gotówki w firmie. Generalnie, sprawdza się w tej sytuacji zasada, że im szybciej podmiot podejmie decyzję o sprzedaży i zwróci się do firmy windykacyjnej, tym wyższą otrzyma cenę. Tak więc najistotniejszy czynnik wpływający na wartość wierzytelności to okres jej przeterminowania. Przykładowo, jeśli od daty wymagalności faktury minęły 3 miesiące, można założyć, że uzyskana cena będzie wynosiła o wiele więcej niż po roku od momentu upływu terminu płatności faktury.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.