Sprzedaż długów. Czy to dobre rozwiązanie?

Należności to aktywa o dużej płynności, niemniej w praktyce często okazuje się, że kapitał zostaje w nich zamrożony i nie może być wykorzystany na bieżące działanie firmy lub inwestycje. Sytuacja taka ma miejsce, gdy odbiorcy firmy nie płacą w terminie faktur wystawionych z tytułu usług lub produktów.

Przedsiębiorcy podejmują różne działania w celu uwolnienia tego kapitału i odzyskania zamrożonych środków finansowych, m.in. przez sprzedaż długów. Każda firma może przenieść wierzytelność na osobę trzecią, czyli dokonać tzw. przelewu wierzytelności, bez pytania o zgodę dłużnika. Nabywca otrzymuje wówczas wszelkie prawa związane z długiem, w szczególności roszczenie względem zaległych odsetek. Umowa cesji wierzytelności nie wymaga udziału ani nawet wiedzy dłużnika, chyba że zostało to zastrzeżone wcześniej przy podpisywaniu zasad współpracy między firmą a danym kontrahentem. Natomiast powiadomienie dłużnika o dokonanej sprzedaży wierzytelności jest już obowiązkowe. Przepisy dotyczące sprzedaży długu określa Kodeks cywilny, a dokładnie art. 509 § 1. Warto się z nimi zapoznać, ponieważ może się zdarzyć, że cesja jednak nie będzie możliwa, np. w przypadku wierzytelności odszkodowawczych lub prawa pierwokupu. Zbycie wierzytelności może być uzależnione także od spełnienia określonych warunków, np. wierzytelność zabezpieczona hipoteką musi być przeniesiona wraz z nią.

Ekspresowe pieniądze

Największą zaletą usługi sprzedaży wierzytelności jest natychmiastowy wpływ gotówki na konto firmy, w wysokości ceny długu uzgodnionej z nabywającym. W przypadku gdy należności pozostają na etapie polubownym i są w pełni udokumentowane, można za nie wynegocjować dobry pułap cenowy. Rozwiązanie to będzie więc korzystne dla firm, które szybko potrzebują środków finansowych. Oprócz tego sprzedaż powoduje usunięcie wierzytelności z bilansu i ogranicza konieczność tworzenia rezerw z tytułu przeterminowanych należności. Inne korzyści to przeniesienie ryzyka niewypłacalności na nabywającego oraz brak obciążenia firmy stałymi kosztami prowadzenia windykacji. W konsekwencji przedsiębiorca może elastycznie zarządzać stanem gotówki w firmie. Generalnie, sprawdza się w tej sytuacji zasada, że im szybciej podmiot podejmie decyzję o sprzedaży i zwróci się do firmy windykacyjnej, tym wyższą otrzyma cenę. Tak więc najistotniejszy czynnik wpływający na wartość wierzytelności to okres jej przeterminowania. Przykładowo, jeśli od daty wymagalności faktury minęły 3 miesiące, można założyć, że uzyskana cena będzie wynosiła o wiele więcej niż po roku od momentu upływu terminu płatności faktury.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 75% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.