5 najważniejszych doświadczeń CFO, które przydają się CEO

Ostatnie lata, trudne dla światowej gospodarki, przyniosły znaczące zmiany w postrzeganiu roli finansistów w firmach. W konsekwencji CFO coraz częściej przejmują stery, zajmując stanowiska prezesów. Według danych prestiżowej firmy rekrutacyjnej Marks Sattin, odsetek prezesów spółek z indeksu FTSE 100 (sto największych spółek notowanych na londyńskiej giełdzie), którzy mają doświadczenie w finansach lub rachunkowości, wzrósł ponad dwukrotnie, z 24 proc. w połowie lat 90. XX wieku do 58 proc. obecnie.

back-view-of-businessman-xs.jpg

Jakie umiejętności pomagają, a jakie przeszkadzają finansiście, kiedy staje na czele zarządu firmy? Eksperci zaproszeni przez ACCA na tegoroczny CFO European Summit dzielą się swoimi doświadczeniami i poradami.

Jak pokazało badanie opublikowane w raporcie CFO and beyond: the possibilities and pathways outside finance, aż 79 proc. specjalistów z branży finansowej uważa, że CFO są coraz bardziej pożądanymi członkami zarządów.

– Gotowość do powierzania finansistom odpowiedzialności za zarządzanie to efekt rosnącego zaufania i docenienia ich arcyważnej roli, zwłaszcza w ostatnich latach, trudnych dla firm na całym świecie – wyjaśnia Magdalena Hernandez, dyrektor zarządzająca ACCA Polska, organizator CFO European Summit 2013.

Jak pokazuje wspomniane badanie, w skali globalnej odsetek prezesów z doświadczeniem w roli dyrektora finansowego podwoił się w ciągu 10 lat, między rokiem 2002 a 2012 (z 9 do 18 proc.). Czy w drodze na szczyt hierarchii dyrektorzy finansowi – skupieni na optymalizowaniu budżetu, analizowaniu i sprawozdawczości – rzeczywiście mają przewagę nad pracownikami z innych działów firmy?

– Dyrektor zarządzający, czyli CEO, musi przede wszystkim wiedzieć, co sprawia, że firma osiąga zadowalające wyniki finansowe. Kiedy już tę wiedzę posiada, powinien stworzyć ku temu odpowiednie warunki. Można powiedzieć, że celem CEO jest maksymalizacja zysku przedsiębiorstwa, a wynik finansowy jest produktem końcowym jego pracy. Każdy CEO musi więc sprawnie poruszać się w liczbach i sprawozdaniach, aby wiedzieć, czy praca przedsiębiorstwa przynosi odpowiednie owoce – mówi Mark Forkun, CEO A. Blikle i jeden z panelistów tegorocznego CFO European Summit.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 79% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.