Serwery w chmurze czy w firmie?

Firma zajmująca się świadczeniem usług hostingu w związku ze wzrostem liczby nowych klientów chce powiększyć swoje zaplecze techniczne, aby móc świadczyć o 40% więcej usług niż dotychczas. Obecnie dysponuje ona pięcioma serwerami i chce zwiększyć ich liczbę o dwa nowe. W firmie powstał dylemat, czy serwery zakupić, czy może skorzystać z dostępnej na rynku usługi outsourcingowej, tzw. usługi w chmurze. Te dwie możliwości należy porównać na płaszczyźnie strategicznej i pod względem opłacalności ekonomicznej.

Chmura to usługa polegająca na przeniesieniu określonych zasobów (serwerów, baz danych, aplikacji) z firmy do zewnętrznego dostawcy usługi. Główną ideą tego typu rozwiązania jest przeniesienie świadczenia określonej usługi IT do zewnętrznego dostawcy i zapewnienie stałego dostępu do niej za pośrednictwem komputerów klienckich (przez Internet). Głównym przedmiotem takiej usługi jest korzystanie z systemów, danych i urządzeń fizycznie pozostających w posiadaniu dostawcy. Pozwala to wyeliminować wiele kosztów związanych z utrzymaniem takiego rozwiązania w firmie. Klient płaci za możliwość korzystania z danego sprzętu lub oprogramowania, dzięki czemu nie musi ich kupować. Najbardziej znane formuły usług chmurowych to:

  1. kolokacja – polega na wynajęciu przez klienta pomieszczenia serwerowni, dostępu do energii elektrycznej, klimatyzacji czy też Internetu. Sam sprzęt jest własnością klienta. Klient dostarcza system operacyjny, oprogramowanie, zapory i aplikacje, z których korzysta serwer. Jest to zatem opłata za korzystanie z miejsca w serwerowni,
  2. IaaS (Infrastructure as a Service) – polega na tym samym co kolokacja, ale w tej usłudze dostawca zapewnia również sprzęt. Klient natomiast dostarcza system operacyjny, oprogramowanie, zapory i aplikacje. Korzysta z oprogramowania przez komputer kliencki podłączony do Internetu,
  3. PaaS (Platform as a Service) – polega na dostarczeniu przez usługodawcę całej infrastruktury informatycznej, w skład której wchodzi sprzęt, oprogramowanie, serwisowanie i aplikacje. Klient korzysta jedynie z dostępu do aplikacji, której używa na udostępnionym systemie operacyjnym, za pośrednictwem komputera klienckiego mającego połączenie z Internetem,
  4. Saas (Software as a Service) – w tym rozwiązaniu dostawca usługi odpowiada za całość, to znaczy sprzęt, oprogramowanie i aplikację. Klient korzysta z określonej aplikacji na komputerze klienckim.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.