Serwery w chmurze czy w firmie?
Firma zajmująca się świadczeniem usług hostingu w związku ze wzrostem liczby nowych klientów chce powiększyć swoje zaplecze techniczne, aby móc świadczyć o 40% więcej usług niż dotychczas. Obecnie dysponuje ona pięcioma serwerami i chce zwiększyć ich liczbę o dwa nowe. W firmie powstał dylemat, czy serwery zakupić, czy może skorzystać z dostępnej na rynku usługi outsourcingowej, tzw. usługi w chmurze. Te dwie możliwości należy porównać na płaszczyźnie strategicznej i pod względem opłacalności ekonomicznej.
Chmura to usługa polegająca na przeniesieniu określonych zasobów (serwerów, baz danych, aplikacji) z firmy do zewnętrznego dostawcy usługi. Główną ideą tego typu rozwiązania jest przeniesienie świadczenia określonej usługi IT do zewnętrznego dostawcy i zapewnienie stałego dostępu do niej za pośrednictwem komputerów klienckich (przez Internet). Głównym przedmiotem takiej usługi jest korzystanie z systemów, danych i urządzeń fizycznie pozostających w posiadaniu dostawcy. Pozwala to wyeliminować wiele kosztów związanych z utrzymaniem takiego rozwiązania w firmie. Klient płaci za możliwość korzystania z danego sprzętu lub oprogramowania, dzięki czemu nie musi ich kupować. Najbardziej znane formuły usług chmurowych to:
- kolokacja – polega na wynajęciu przez klienta pomieszczenia serwerowni, dostępu do energii elektrycznej, klimatyzacji czy też Internetu. Sam sprzęt jest własnością klienta. Klient dostarcza system operacyjny, oprogramowanie, zapory i aplikacje, z których korzysta serwer. Jest to zatem opłata za korzystanie z miejsca w serwerowni,
- IaaS (Infrastructure as a Service) – polega na tym samym co kolokacja, ale w tej usłudze dostawca zapewnia również sprzęt. Klient natomiast dostarcza system operacyjny, oprogramowanie, zapory i aplikacje. Korzysta z oprogramowania przez komputer kliencki podłączony do Internetu,
- PaaS (Platform as a Service) – polega na dostarczeniu przez usługodawcę całej infrastruktury informatycznej, w skład której wchodzi sprzęt, oprogramowanie, serwisowanie i aplikacje. Klient korzysta jedynie z dostępu do aplikacji, której używa na udostępnionym systemie operacyjnym, za pośrednictwem komputera klienckiego mającego połączenie z Internetem,
- Saas (Software as a Service) – w tym rozwiązaniu dostawca usługi odpowiada za całość, to znaczy sprzęt, oprogramowanie i aplikację. Klient korzysta z określonej aplikacji na komputerze klienckim.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 71% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.