CFO – lider zmian

Rozmowa z IZABELĄ JAGOSZ-KUCHTĄ, dyrektorem finansowym IBM Polska i Kraje Bałtyckie, członkiem Zarządu IBM Polska.

cfo_lider_zmian_slider_2.jpg

Według opublikowanych niedawno badań „Globalny Barometr Dyrektorów Finansowych”, przeprowadzonych przez firmę Michael Page, CFO coraz częściej nie tylko odpowiadają za finanse, ale też są liderami zmian. Odgrywając strategiczne role, często muszą łączyć wiedzę finansową z umiejętnościami w dziedzinie IT, prawa, HR i zakupów. A jak Pani postrzega rolę dyrektora finansowego?

Rola dyrektora finansowego nieustannie się zmienia. Już od dawna obserwujemy organizacje, w których dyrektorzy finansowi wyszli ze swojej tradycyjnej roli i dziś odpowiadają za HR, IT, administrację czy zakupy. Ta transformacja ról w organizacji następuje coraz szybciej i dotyczy nie tylko dyrektorów finansowych. W ostatnich latach coraz silniejsze jest przenikanie się stanowisk. Liderzy – tak samo jak ich firmy – muszą być coraz bardziej otwarci na współpracę z klientami, partnerami, dostawcami, ale przede wszystkim z kolegami z innych działów. Aby ta współpraca była jak najbardziej efektywna, potrzebna jest wiedza, przynajmniej podstawowa, z obszarów działalności nie tylko kolegów, ale również klientów, partnerów biznesowych czy dostawców.

W 2013 roku IBM przeprowadził badanie „C-suite Study”, które obejmowało wywiady z ponad czterema tysiącami członków najwyższej kadry kierowniczej przedsiębiorstw z całego świata (prezesami, dyrektorami finansowymi, marketingu i sprzedaży, dyrektorami HR oraz IT). Podstawowy wniosek z badania jest następujący: nasze przedsiębiorstwa będą w najbliższych 3-5 latach zmieniać się w kierunku organizacji dużo bardziej otwartych, otwartych wewnątrz, ale przede wszystkim otwartych na cały swój ekosystem, ze szczególnym uwzględnieniem współpracy z klientami (rys. 1). Zmiana ta będzie wymuszała na wszystkich, również na dyrektorach finansowych, transformację sposobu działania, podejścia do technologii, zarządzania informacją (danymi), wykorzystania nowoczesnych sposobów komunikowania się (media społecznościowe), ale też zmian procedur wewnętrznych, zabezpieczeń oraz zarządzania ryzykiem przedsiębiorstwa (rys. 2).

Rysunek 1. Źródło: IBM, CFO Study
Rysunek 2. Źródło: IBM, CFO Study

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 76% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.