Ocena zasadności outsourcingu

W jednej z sieci handlowych, która posiada w Polsce kilkaset sklepów, zatrudnionych jest pięciu specjalistów wyłącznie do szkolenia księgowych w poszczególnych punktach, zwłaszcza tych nowo otwieranych. W przypadku poprawnego wyoutsourcowania księgowości w jedno miejsce nakłady na te pięć etatów byłyby zbędne, podobnie jak na ciągłe uczenie kolejnych osób obsługi specjalistycznego programu.

photodune-7919441-outsourcing-diagram-means-freelance-workers-and-contractors-xs.jpg

Jedną z kluczowych korzyści finansowych wynikających z outsourcingu jest redukcja kosztów związanych z wynagrodzeniami dla pracowników, których po prostu nie trzeba zatrudniać. Nie trzeba też ich zwalniać, bo niejednokrotnie outsourcerzy, przejmując daną funkcję biznesową, przejmują z nią zespół pierwotnie obsługujący określone procesy. Zapewnia to outsourcerowi m.in. dostęp do wiedzy na temat specyfiki danego biznesu oraz tzw. wiedzy historycznej. Jest to zatem korzystne dla obu stron.

Automatyzacja i skala biznesu

Obsługa księgowa i księgowo-płacowa podmiotu prowadzącego pełną księgowość i zatrudniającego ok. 30-40 pracowników, przy liczbie dokumentów księgowych około 1000, wymaga średnio półtora etatu. W przypadku profesjonalnego outsourcera – znacznie mniej. A wszystko dzięki automatyzacji, którą wprowadza się przy dużej skali działalności (np. rozliczeń ze spółką matką). Może ona obejmować 70-80% wszystkich księgowań. To oznacza odpowiednio mniej pracy, a więc i redukcję kosztów prowadzenia księgowości o ok. 70-80%. Przy znacznej skali działalności nakłady poniesione na samą automatyzację są jednorazowe i relatywnie – dla pojedynczego sklepu – nieznaczne. A mogą być jeszcze niższe, jeśli dostawca rozwiązań outsourcingowych ma już podobne doświadczenia z innymi klientami, dla których wdrażał tego typu mechanizmy. Sprawdzony sposób automatyzacji można bowiem wykorzystywać w kolejnych placówkach czy innych przedsiębiorstwach.

Progowa skala działalności, od której opłacalna jest automatyzacja procesów księgowych, nie zależy od liczby jednostek organizacyjnych zleceniodawcy, ale od liczby operacji księgowych (przyjmuje się minimum 300-500) oraz ich charakteru. Im bardziej jednorodne, im ich więcej oraz im bardziej standardowe regulacje prawne obowiązują firmę, tym są łatwiejsze do zautomatyzowania. Jeśli jednak firma nie ma stałych dostawców ani odbiorców i jeszcze dodatkowo np. jej sprzedaż ma różny charakter (wymaga odrębnych rozwiązań, choćby podatkowych), automatyzacja staje się trudniejsza do przeprowadzenia i mniej opłacalna.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 84% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.