Wpływ „zmiany stanu produktów” na analizę finansową firmy

Analiza finansowa jest jedną z podstawowych technik oceny działalności przedsiębiorstw, szeroko wykorzystywaną zarówno dla potrzeb wewnętrznych (w procesie zarządzania), jak i przez otoczenie jednostki (przez kredytodawców, inwestorów, kontrahentów itd.). Ale czy sporządzając taką analizę, powinniśmy bezkrytycznie wykorzystywać dane finansowe, jakie jednostka prezentuje w swoim sprawozdaniu finansowym?

Odpowiedź wydaje się dość oczywista i – jak w większości przypadków, z którymi spotykamy się w życiu – wskazane jest zachowanie „czujności”, aby przeprowadzona analiza finansowa umożliwiła dokonanie prawidłowej oceny działalności przedsiębiorstwa, co z kolei powinno przełożyć się na podjęcie właściwych decyzji.

Ocena sprawozdania finansowego

W pierwszej kolejności warto upewnić się, czy sprawozdanie finansowe, z którego będziemy czerpać dane finansowe, zostało prawidłowo sporządzone. Aby jednak to zrobić, potrzebna jest duża wiedza oraz doświadczenie w dziedzinie rachunkowości. Niemniej każdy z nas może wyrobić sobie pogląd na ten temat, zapoznając się z treścią opinii biegłego rewidenta o przedmiotowym sprawozdaniu finansowym. Jeżeli przekonamy się, iż w treści opinii niezależnego biegłego rewidenta nie ma żadnych niepokojących informacji czy zastrzeżeń bądź też biegły rewident nie wydał opinii negatywnej ani nie odstąpił od jej wyrażenia, to można przyjąć, iż te dane finansowe są prawidłowe.

Sposób prezentacji danych

Kolejną kwestią, na jaką powinniśmy zwrócić uwagę, jest sposób, w jaki jednostka prezentuje swoje dane finansowe. Zarówno przepisy ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz. U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.), jak i Międzynarodowe Standardy Sprawozdawczości Finansowej dają różne możliwości wyboru metod wyceny oraz prezentacji transakcji gospodarczych – tak aby w każdym przypadku sprawozdanie finansowe najlepiej odzwierciedlało rzeczywistą sytuację jednostki i było dostosowane do specyfiki jej działalności. Jedną z podstawowych możliwości wyboru jest rodzaj rachunku zysków i strat, jaki jednostka zdecydowała się sporządzać. Chodzi tu o wybór pomiędzy rachunkiem zysków i strat w wersji kalkulacyjnej lub wersji porównawczej (art. 47 ust. 4 ustawy o rachunkowości).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.