Rekomendacje zwierciadłem wyników audytu
Czym są rekomendacje? Jak powinny zostać napisane? Z kim uzgodnione? Czy im więcej ich wydano w ramach audytu, tym lepiej? Jaki jest ich wpływ na postrzeganie audytu? Każdy chyba zgodzi się ze stwierdzeniem, że rekomendacje stanowią zestaw działań ukierunkowanych na usprawnienie, poprawę efektywności, korektę zidentyfikowanych błędów i nieprawidłowości, ograniczenie lub eliminację ryzyka czy też wykorzystanie przez organizację istniejących szans.
Aby wydane zalecenia przyniosły wymierne korzyści, konieczne jest ich skuteczne wdrożenie. Audytorzy zawsze powinni pamiętać, że to działanie w odpowiedzi na rekomendację, a nie rekomendacja sama w sobie wpływa na funkcjonowanie ładu organizacyjnego (governance), systemu kontroli wewnętrznej i zarządzania ryzykiem czy też na szeroko rozumiane usprawnienie. Aby osiągnąć tak zdefiniowany efekt, audyt powinien wydawać rekomendacje wysokiej jakości, konstruktywne, oparte na odpowiednich informacjach i obserwacjach oraz komunikować je we właściwym czasie, tak aby zapewnić podjęcie przez firmę odpowiednich działań. Należy uznać to za jedną z kluczowych odpowiedzialności audytu.
Na co warto zwrócić uwagę, aby rekomendacje stały się wehikułem zmian w organizacji i odzwierciedlały efektywność audytu?
Trudno podać jedną receptę na to, jak pisać rekomendacje, ale można wskazać kilka elementów, które pomogą osiągnąć zamierzony cel. Przede wszystkim należy zapewnić, aby wyniki audytu były wiarygodne oraz wskazywały na kwestie istotne dla prowadzonej działalności. Wydane rekomendacje powinny być bezpośrednio powiązane i stanowić odpowiedź na zidentyfikowane ryzyka, a także wskazywać kierunek zmian, jakie należy wdrożyć w organizacji w odpowiedzi na zidentyfikowane słabości.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 85% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.