Biznesplan
Plan gospodarczy przedsiębiorstwa przedstawiający jego zamierzenia rozwojowe, strategię działań zmierzających do ich osiągnięcia, środki niezbędne w określonych warunkach działania, ramy czasowe, w jakich osiągnięcie celu jest możliwe, oraz zamierzony wynik końcowy. Biznesplan powinien być spójnym dokumentem, a zawarte w nim dane i informacje muszą być realne oraz tak podane, aby wspierały się wzajemnie. Typowy układ i zakres treści biznes-planu dla każdego przedsięwzięcia powinien być następujący:
* krótka prezentacja przedsiębiorstwa (ok. 5%) – historia, cele, zadania, profil i zakres działalności, wielkość sprzedaży, posiadane oraz planowane środki,
* analiza otoczenia (ok. 15%) – analiza obecnych rynków, przewidywane zmiany w otoczeniu, ocena konkurencyjności firmy,
* analiza organizacyjna (ok. 15%) – ogólna charakterystyka aktywów, ocena sytuacji finansowej, główne słabości i atuty firmy,
* rozwiązania strategiczne (ok. 30%) – określenie wybranej strategii rozwoju, jej warianty i ich uzasadnienie, system celów firmy (cele krótko-, średnio- i długoterminowe),
* plan działania (ok. 30%) – program działania, wybór środków, sekwencja działań, strategia wdrożenia planu, metody kontroli wskaźników,
* podsumowanie zawierające istotę całego przedsięwzięcia (ok. 5%).
Biznesplan służy właścicielowi i kierownictwu firmy jako podstawowy dokument każdego ich przedsięwzięcia. Sporządza się go szczególnie w następujących przypadkach: przed założeniem nowego przedsiębiorstwa, podczas łączenia przedsiębiorstw, w celu uzyskania przez przedsiębiorstwo środków na sfinansowanie swojej działalności, w krytycznym okresie funkcjonowania przedsiębiorstwa (np. zmiana formy własności, restrukturyzacja, modernizacja itp.).