System wczesnego ostrzegania W.H. Beavera

Badania W.H. Beavera miały na celu pokazać zdolności do rozpoznania niewypłacalności przedsiębiorstwa rozumianej jako „ogłoszenie upadłości, zaprzestanie obsługi obligacji, powstanie salda debetowego na rachunku bankowym lub niewypłacalność dywidendy z tytułu akcji uprzywilejowanych”. Do testu autor wybrał 79 amerykańskich przedsiębiorstw wypłacalnych i 79 niewypłacalnych. Grupa ta była jednorodna pod względem wielkości i formy prawnej, a niejednorodna, jeżeli chodzi o branżę (38 różnych branż obejmujących handel i produkcję). Wybierając wskaźniki diagnostyczne, W.H. Beaver kierował się trzema kryteriami:
* wynikami wcześniejszych badań,
* tym, na ile znany jest wskaźnik w literaturze przedmiotu,
* przydatnością wskaźników według koncepcji modelu przedsiębiorstwa.
Autor wybrał 30 wskaźników, które podzielił na 6 grup, których korelacja wewnętrzna była większa niż między wskaźnikami wziętymi z grup różnych. Następnie z 30 autor wybrał 6 następujących wskaźników:

X1 = nadwyżka finansowa (wynik finansowy netto + amortyzacja) : zobowiązania ogółem (długoterminowe, krótkoterminowe i fundusze specjalne),

X2 = wynik finansowy netto : aktywa ogółem,

X3 = zobowiązania ogółem : aktywa ogółem,

X4 = kapitał obrotowy : aktywa ogółem,

X5 = aktywa bieżące : zobowiązania krótkoterminowe,

X6 = [(środki pieniężne + krótkoterminowe papiery wartościowe + należności – zobowiązania krótkoterminowe) : (koszty operacyjne – amortyzacja)] × 360.

Autor największą wagę przypisał pierwszemu wskaźnikowi, gdyż cechuje się on nieznacznym prawdopodobieństwem błędu (13%). Beaver stwierdził, że jeżeli 6 wymienionych wyżej wskaźników jest w sferze wysokiego ryzyka, przedsiębiorstwu grozi bardzo duże ryzyko niewypłacalności. Jeżeli więcej niż 3 wskaźniki są poniżej wartości granicznej – zachodzi niewypłacalność przedsiębiorstwa. Istnieje również sytuacja, w której przedsiębiorstwo trzeba poddać dodatkowej analizie (występuje to wtedy, gdy większość wskaźników leży w szarej strefie, a 1 lub 2 są w obszarze krytycznym). Na podstawie badań Beaver doszedł do następujących wniosków:
* analiza wskaźników finansowych jest użyteczna dla oceny symptomów zbliżającej się niewypłacalności przynajmniej na okres 5 lat przed jej rzeczywistym wystąpieniem,
* nie wszystkie wskaźniki mają równą zdolność prognostyczną.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.