Faktoring - poprawa płynności bez kredytu bankowego
Faktoring finansuje bezsporne i niewymagalne należności z tytułu dostaw lub usług wobec grupy odbiorców, z którymi klient realizuje powtarzalne transakcje z odroczonymi terminami płatności. Jednak w ramach tej usługi przedsiębiorcy otrzymują nie tylko finansowanie, ale też zestaw użytecznych narzędzi do wsparcia codziennej pracy firmy.
Faktoring w bieżącym otoczeniu gospodarczym
Faktoring jest ciągle niedocenianym narzędziem na naszym rynku — ponad 40% przedsiębiorców nie wie, na czym on polega. Wpływa to na małe nasycenie rynku tą usługą — w naszym kraju poprzez faktoring finansuje się niewiele ponad 4% PKB. Przedsiębiorcy chętniej sięgają jednak po kredyt obrotowy lub kredyt w rachunku bieżącym jako podstawowe źródła kapitału obrotowego.
Tymczasem, poza udzieleniem finansowania, firma faktoringowa zadba o odpowiednią weryfikację odbiorców, z którymi współpracuje klient. Dysponuje też informacjami o zatorach płatniczych na rynku, często wie o nich wcześniej niż firmy ubezpieczające należności. Zadba jakość udokumentowania transakcji, co w sytuacjach problematycznych usprawnia odzyskanie należności. Może również przejąć ryzyko niewypłacalności odbiorców wskazanych przez klienta. Zwyczajowo klient musiałby samodzielnie obsługiwać i wypełniać warunki polisy ubezpieczeniowej, a także ponosić koszty związane z obsługą całego portfela odbiorców, a nie tylko tych zgłoszonych do faktora.
Usługi faktoringowe znajdują swoje zastosowanie zarówno w czasie dobrej koniunktury, jak i spowolnienia gospodarczego. W pierwszym przypadku — gdy firmy chcą dynamicznie rozwijać sprzedaż, a linie kredytowe są już w pełni wykorzystane, faktoring pozwala pozyskać dodatkowy kapitał obrotowy. Kiedy rośnie saldo należności z tytułu sprzedanych dóbr czy usług, przedsiębiorca ma możliwość pozyskania większych środków. W czasie spowolnienia instytucje finansowe zaostrzają kryteria w udzielaniu finansowania, podczas gdy faktorzy są wtedy zwykle bardziej przychylni. Różnica tkwi w tym, że bank ocenia wiarygodność kredytową klienta, którego działalność operacyjna jest źródłem jego spłaty. W przypadku faktoringu źródłem tym są odbiorcy klienta. W czasie spowolnienia bardzo cenne są dodatkowe usługi towarzyszące faktoringowi, na które w normalnym otoczeniu gospodarczym przedsiębiorcy praktycznie nie zwracają uwagi — weryfikacja wiarygodności odbiorców, możliwość ubezpieczenia transakcji, weryfikacja współpracy z odbiorcami, w tym analiza prawna umów czy kontraktów, udokumentowanie transakcji czy odzyskiwanie płatności.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.