Przegląd standardów zarządzania ryzykiem

Zarządzanie ryzykiem na stałe wpisało się w kanon najlepszych metod i narzędzi stabilnego, ostrożnego i wiarygodnego zarządzania organizacjami. Współtworzy system zarządzania organizacją wraz z systemem zarządzania strategicznego i kontroli wewnętrznej. Poddaje się działaniu doskonalącemu (continous improvement) oraz podlega stałej ocenie audytu wewnętrznego.

Firma może osiągać mierzalne rezultaty na podstawie założonych celów co najmniej w dwojaki sposób: przez wykorzystywanie szans (kreowanie wartości) lub przez przeciwdziałanie zagrożeniom (świadome zarządzanie ryzykiem). Niniejsze porównanie standardów będzie rozwinięciem tej drugiej drogi osiągania celów strategicznych.

Od statycznych struktur ku dynamice procesów

W literaturze nie wskazano jednej definicji ryzyka. Samo słowo „ryzyko” wykorzystywane jest interdyscyplinarnie i oscyluje wokół znaczenia słowa: „odważyć się”/„odważyć się na...”. Jest stanem jednocześnie systematycznym i specyficznym, zwykle stanem nieostrym (występującym z określoną częstością/częstotliwością/prawdopodobieństwem), pomiędzy obiektywizmem i subiektywizmem. Ryzyko zatem jest raczej procesem niż stanem otoczenia, tzn. bliżej mu do stanów stadialnych czy nieustalonych aniżeli do stanów pewnych, opisujących rzeczywistość a priori (dedukcyjnie). Jest stanem potencjalnym, możliwym do materializacji, zwiększającym szanse materializacji przy zaistnieniu określonych czynników ryzyka (risk factors). Ma to ogromne konsekwencje dla jego traktowania: od lekceważenia, poprzez niezobowiązujące deklaracje, ku świadomej odpowiedzialności za działania wolne i wielokierunkowe. Większość kierownictwa utożsamia ryzyko ze stratą, pesymizmem, nieprawidłowościami lub sztywnym, biurokratycznym wymogiem regulatora. Często mylone jest z niepewnością i godzone z brakiem wartości. Nie jest to podejście najlepsze, ale powszechnie identyfikowalne w biznesie, ponieważ „niepewnością” nie da się zarządzać (nie podlega pomiarowi) i łatwiej jest utożsamiać z nią wszelkie decyzje – łatwiej pogodzić się z jej subiektywizmem, podczas gdy ryzykiem można, trzeba i należy zarządzać w sposób staranny i mierzalny i udokumentowany.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 82% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.