Marketing Mix – wiele dróg, jeden cel

Szeroko zakrojone działania marketingowe to dziś integralny element funkcjonowania przedsiębiorstwa w skomplikowanej rzeczywistości rynkowej. Trzeba jednak wprowadzać je w życie w sposób przemyślany, by wielotorowa aktywność przynosiła oczekiwane efekty.

marketing-mix-puzzle-shows-marketplace-place-price-product-and-p-xs.jpg

Mix, czyli wszystko?

Odpowiednio dobrane narzędzia marketingowe umożliwiają skuteczne docieranie do kontrahentów i klientów. Pozwalają zwiększać sprzedaż, rozszerzać i unowocześniać ofertę, budować pozytywny wizerunek firmy oraz jej pozycję na tle konkurencji. Dla niektórych podmiotów ich efektywność oznacza wręcz być albo nie być w swojej branży. Dlatego dział marketingu ma do zrealizowania bardzo ważne i odpowiedzialne zadania, które w dużym stopniu decydują o powodzeniu całego biznesu. Bardzo trudno jest przy tym jednoznacznie zdefiniować zakres tych obowiązków. Nieustannie pojawiają się bowiem nowe obszary aktywności, a tym samym nowe wyzwania. Próbuje się je umieścić w określonych ramach, np. przez pojęcie marketingu mix, jednak tu również trzeba mieć na względzie dużą dynamikę zmian w rozumieniu poszczególnych jego składowych. Początkowo zwracano uwagę na cztery podstawowe elementy (z angielskiego 4P): klient, cena, strategia dystrybucji, promocja (product, place, price, promotion). Potem doszły kolejne, jak: ludzie, proces, świadectwo materialne czy nawet szeroko pojęta przyjemność (7P: people, proces, physical evidence). Każdą z tych sfer można osobno rozkładać na czynniki pierwsze, co powoduje ryzyko chaotycznego prowadzenia całości działań, a tym samym – ich nikłej efektywności. Dlatego tak ważne jest, by realizacja poszczególnych projektów nie była rezultatem przypadkowych decyzji.

Po pierwsze strategia

Przedsiębiorstwo powinno mieć opracowaną solidną strategię, określającą długofalowe, konkretne zadania dla wybranych działów i komórek. Potrzebne są tu precyzyjne predykaty najważniejszych celów organizacji, a także możliwych do wykorzystania środków (knowhow, zasoby ludzkie, finanse, park maszynowy i in.). W polskich warunkach prowadzenia biznesu wyznaczenie głównych założeń często jeszcze nie idzie w parze z konsekwentną ich realizacją na różnych szczeblach. Za przykład może posłużyć, bardzo ważna dla całej gospodarki, branża budowlana, która w wielu dziedzinach opiera się na tradycyjnych, często nieskorelowanych ze sobą formach komunikacji i tworzeniu relacji z pracownikami, kontrahentami i klientami. Bezpośredni kontakt sprzedawca–nabywca to oczywiście ponadczasowe i skuteczne rozwiązanie. Jednak aby nie wypaść z tzw. obiegu, należy mieć na uwadze, że konkurencja zawsze będzie dążyć do wprowadzania nowatorskich sposobów na dotarcie do odbiorców. Dlatego warto zadbać, by jakość wyrobów czy usług, ich cena i dostępność były odpowiednio eksponowane.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 81% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.