Jak wykorzystać wykresy bąbelkowy, radarowy i flying bridges w dziale sprzedaży
Jak wiadomo, prezentacja danych sprzedażowych, wynikowych czy kosztowych najlepiej „przemawia” do odbiorcy w formie graficznej prezentacji – jako schemat, wykres itp. W niniejszym materiale omówiono trzy rodzaje wykresów, które ułatwiają przedstawienie wyników, wskaźników i odchyleń danych sprzedażowych. Pierwszy to wykres radarowy, na którym można uwzględnić wskaźniki o różnych miarach. Wykres bąbelkowy służy natomiast przedstawieniu struktury sprzedaży towarów firmy handlowej. Ostatnim omawianym typem wykresów jest flying bridges, za pomocą którego można przedstawić na przykład odchylenie od planu sprzedaży w podziale na dziesięć produktów dystrybuowanych przez przedsiębiorstwo.
Przedsiębiorstwo postanowiło zbadać cztery obszary działalności (klienci, pracownicy, finanse i procesy biznesowe) za pomocą wybranych dla tych obszarów kluczowych wskaźników efektywności (KPI – Key Performance Indicators). Odpowiednie wskaźniki KPI w poszczególnych badanych obszarach zostały przedstawione w tabeli 1 wraz z jednostkami, w jakich będą mierzone ich odpowiednie wielkości.
Kolejnym krokiem jest wyznaczenie wartości dla każdego z KPI, które przedsiębiorstwo stawia sobie jako cel do osiągnięcia. Wyznaczenie tych wartości następuje po analizie i obliczeniu tych wskaźników za minione okresy oraz po dokładnym zbadaniu każdego z obszarów, określeniu jego możliwości i obecnej kondycji. Na podstawie tak wykonanej analizy i konsultacji z osobami zarządzającymi podmiotem pracownik controllingu wyznaczył wartości celowe dla każdego KPI (tabela 2).
Badanie wykonania wyznaczonych celów strategicznych odbywać się może w różnych przedziałach czasowych, np. miesięcznych czy kwartalnych. Nasze przedsiębiorstwo bada wykonanie kwartalne założonych wskaźników. Na podstawie wyliczenia wartości poszczególnych KPI powstało zestawienie uwzględniające procentową wartość realizacji każdego ze wskaźników (tabela 3).
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 78% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.