Czy 2025 r. przyniesie istotne zmiany w prawie dla sektora e-commerce?
Dynamiczny rozwój technologii oraz rosnące znaczenie handlu online i jego wpływu na gospodarkę oraz konsumentów staje się wyzwaniem prowokującym zmiany w prawie. Wprowadzane są nowe regulacje, które mają na celu dostosowanie przepisów do zmieniającej się rzeczywistości. Rok 2025 przeniesie liczne zmian w systemie prawnym w zakresie szeroko rozumianego e-commerce.

Nowe przepisy obejmują m.in. większą ochronę konsumentów, zwiększone wymagania w zakresie transparentności oferowanych usług i produktów, a przede wszystkim nowe obowiązki dla przedsiębiorców celem spełnienia wymagań ustanowionych przez prawodawcę. Jakich nowości w prawie możemy zatem spodziewać się w 2025 r.?
1. GPSR
13 grudnia 2024 r. weszło w życie rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów (GPSR – „General Product Safety Regulation”). Nowe przepisy wprowadzają większe wymogi w obrębie bezpieczeństwa produktów. Co istotne, regulacje dotyczą wszystkich kanałów sprzedaży, w tym handlu online.
Celem wprowadzenia GPSR jest poprawa funkcjonowania rynku wewnętrznego UE przy jednoczesnym zagwarantowaniu wysokiego poziomu ochrony konsumentów. Rozporządzenie nakłada na podmioty gospodarcze obowiązki związane z zapewnieniem bezpieczeństwa produktów, a także precyzuje, jakie działania powinny być podejmowane w przypadku wystąpienia ryzyka lub incydentów związanych z ich użytkowaniem.
GPSR ma zastosowanie do produktów udostępnionych na rynku UE – niezależnie od tego, czy są to produkty nowe, używane, naprawione, czy odnowione (refurbished). Z zakresu obowiązywania rozporządzenia wyłączone są m.in leki, żywność, pasza, żywe rośliny i zwierzęta, statki powietrzne czy antyki.
Wprowadzenie GPSR ma zapewnić ochronę konsumentów przed niebezpiecznymi produktami, niezależnie od kanału dystrybucji.
Postanowienia wynikające z GPSR skierowane są w szczególności do:
- producentów – którzy odpowiadają za odpowiednie oznaczenie, spełnienie norm bezpieczeństwa i posiadanie pełnej dokumentacji przez produkty
- importerów – którzy odpowiadają za wprowadzenie do obrotu produktów spoza UE oraz zagwarantowanie ich zgodności z przepisami;
- dystrybutorów – którzy odpowiadają za monitorowanie, jak i weryfikację, czy oferowane przez nich produkty spełniają wymogi wynikające z GPSR.
Rozporządzenie nakłada szereg wymogów, w tym:
- wyznaczenie odpowiedzialnego podmiotu – każdy produkt sprzedawany na rynku UE musi mieć wyznaczoną firmę lub osobę odpowiedzialną za zapewnienie jego zagości z przepisami unijnymi (producent może wyznaczyć taką osobę);
- ostrzeżenia i informacje o bezpieczeństwie – każdy produkt sprzedawany na rynku UE musi posiadać ostrzeżenia i informacje o bezpieczeństwie, w tym o właściwym użytkowaniu produktu;
- odpowiednie oznaczenia identyfikacyjne produktu – umożliwiające jego identyfikację;
- kompletna dokumentacja produktu – obowiązek jej dostarczenia;
- reakcja na wypadki – obowiązek podjęcia odpowiednich działań przez podmiot gospodarczy w razie wystąpienia wypadków związanych z bezpieczeństwem produktów.
Obecnie trwają prace legislacyjne mające na celu dookreślenie sankcji za nieprzestrzeganie GPSR.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.