Pożegnanie z SCM? Nowa normalność w łańcuchach dostaw
Światowa gospodarka zdaje się podnosić z kolan w – określonej przez ekspertów – fazie poprzedzającej nową normalność (pre-new normal)1. Mimo niewątpliwie tragicznego charakteru samej pandemii, jej skutki – szczególnie te biznesowe – można podzielić na negatywne i pozytywne. Adaptacja nowych sposobów komunikacji, pracy czy zarządzania została wymuszona w firmach na całym świecie. Czy wrócimy do klasycznych podejść i metod? Jak wyglądać będą poszukiwania, negocjacje i współpraca z dostawcami? Czy wyciągniemy długofalowe wnioski i zabezpieczymy swoje organizacje, korzystając z doświadczeń, rozwiązań i zmian, jakie przyniosły ostatnie miesiące?
Trzepot skrzydeł motyla może zmienić bieg historii... Tym razem były to, co prawda, inne skrzydła, jednak to znane zdanie trafia w sedno. Jedno wydarzenie i świat stanął niemal do góry nogami.
W obliczu wydarzeń o takiej skali, firmom zabrakło adekwatnych (lub jakichkolwiek) planów awaryjnych, by utrzymać swoje łańcuchy wartości. W większości przypadków dyrektorzy finansowi obserwowali nagromadzenie zaległych zamówień, opóźnionych dostaw i utraconych zysków ze sprzedaży. Zakłócenia w zakupach, zaopatrzeniu, łańcuchach dostaw dotknęły 97% przedsiębiorstw na całym świecie2.
Zgodnie z teorią chaosu, z której wywodzi się powyższa sentencja, w dowolnym momencie nasze szanse na przewidzenie przyszłych wydarzeń z dokładnością pozwalającą przygotować się na nie z wyprzedzeniem są bliskie zeru. Mimo to działy zakupów powinny zrobić wszystko, aby zabezpieczyć przyszłość swoich organizacji. Czy takie podejście naprawdę bardzo różni się od roli, jaką pełniły w erze przedcovidowej?
Zakupy i łańcuchy dostaw nigdy nie będą takie same
Dlatego należy pożegnać się z sourcingiem, zakupami czy logistyką w formie, w jakiej znaliśmy je do tej pory. Co dziś już wiemy na temat wpływu pandemii na łańcuchy dostaw i funkcjonowanie przedsiębiorstw? Kilka rzeczy jest jasne:
- Firmy nie przejdą od razu na nowe sposoby działania; etap przejściowy nazywany jest pre-new normality – etap przed nową normalnością, faza zero nowej normalności (nowa normalność 0)3.
- Elementami krytycznymi fazy zero są: elastyczność w łańcuchach dostaw i zwinność organizacyjna, relacje ze strategicznymi dostawcami, popyt, transport i magazynowanie, sposoby pracy i podejścia stosowane operacyjnie w miejscu pracy.
- By utrzymać efektywne łańcuchy dostaw przy jednoczesnym zwiększeniu ich elastyczności (i odporności na zawirowania) konieczne może być ponowne ich skonfigurowanie uwzględniające sieci magazynowe, połączenia transportowe oraz zdywersyfikowane źródła zaopatrzenia.
- W miejscach pracy zachodzą znaczące zmiany związane z utrzymywaniem dystansu społecznego i higieny. Z kolei wymuszona praca zdalna pozwoliła zweryfikować efektywność zespołów przy pracy z domu – niesie to potencjał oszczędności względem powierzchni biurowych, podnosząc problematykę motywacji pracowników i tworzenia kultury organizacyjnej.
- Przejście z fazy zero do właściwej nowej normalności będzie wymagać ponownej oceny obecnych łańcuchów dostaw opartych na zmienionym (i wciąż bardzo dynamicznym) otoczeniu biznesowym oraz na nowym zestawie priorytetów, kamieni milowych i celów.
- Innowacje w łańcuchu dostaw – rzutujące na całą organizację – stają się zasadniczym elementem współpracy w kreowaniu łańcucha wartości oraz fundamentem do budowania przewagi konkurencyjnej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 80% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.