Krzywa wieloryba
Odpowiada na pytanie: „Jak klienci budują zysk przedsiębiorstwa?”, prezentuje skumulowany zysk z obsługi wszystkich klientów. Jeżeli krzywa ma nachylenie pozytywne to wiadomo, że na osi poziomej odłożeni są klienci zyskowni. W momencie gdy osiąga swoje maksimum, to na osi poziomej znajdują się klienci, których obsługa jest na progu rentowności. Negatywne nachylenie krzywej oznacza, że na osi „x” znajdują się klienci generujący straty. Interpretacja tego wykresu nie może być jednak skrajna, ilustruje bowiem on stan rentowności klientów na dany moment, pomijając dynamikę relacji z klientem. I tak, klient obecnie zyskowny może w przyszłości żądać rabatów i upustów z tytułu obrotu i lojalności, stając się mniej rentownym lub wręcz nierentownym. Alternatywnie, klient może być nierentowny np. dlatego, że przedsiębiorstwo próbuje wejść do grona jego dostawców, stosując znaczne upusty.