Wdrożenie MSSF w przedsiębiorstwie
Do niedawna polskie przedsiębiorstwa ograniczały się do prowadzenia księgowości zgodnie z ustawą o rachunkowości. Obecnie, gdy rynek zagraniczny staje się coraz bardziej dostępny dla polskich firm, a przedsiębiorstwa odważniej zwiększają swój zasięg działań, coraz częściej decydują się na dostosowanie sprawozdawczości finansowej do międzynarodowych standardów. Proces wdrożenia standardów MSSF stanowi dla jednostek spore wyzwanie, głównie ze względu na ogromny obszar wiedzy, którą trzeba w stosunkowo krótkim czasie przyswoić oraz skutecznie wdrożyć.
MSSF – zakres podmiotowy
Obowiązek sporządzania sprawozdań finansowych zgodnie z MSSF (art. 55 ust. 5 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości, Dz.U. z 2019 r. poz. 351, dalej uor) mają jednostki sporządzające skonsolidowane sprawozdanie finansowe, będące emitentami papierów wartościowych dopuszczonych do publicznego obrotu oraz banki.
Ustawodawca wprowadza również możliwość sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z MSSF dla:
- emitentów papierów wartościowych zamierzających ubiegać się lub ubiegających się o ich dopuszczenie do obrotu na jednym z rynków regulowanych krajów Europejskiego Obszaru Gospodarczego,
- jednostek dominujących niższego szczebla, wchodzących w skład grupy kapitałowej, w której jednostka dominująca wyższego szczebla sporządza skonsolidowane sprawozdanie finansowe zgodnie z MSR.
Decyzję w sprawie sporządzania skonsolidowanych sprawozdań finansowych zgodnie z MSR przez jednostki podejmuje organ zatwierdzający jednostki dominującej.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.