Innowacje w nowej rzeczywistości
Postęp naukowo-technologiczny, rosnąca konkurencja, ryzyko inwestycji i niepewność związana ze zmieniającą się sytuacją gospodarczą sprawiają, że prowadzenie działalności gospodarczej wymaga od przedsiębiorców uwzględniania coraz szerszego spektrum czynników warunkujących sprawność i efektywność funkcjonowania organizacji. Podejmowane są decyzje strategiczne, zmierzające do zapewnienia spółce pozycji na rynku. Kluczowe jest wdrażanie działań zapobiegawczych szybko i skutecznie, w odpowiedzi na zmiany rynkowe, które wymuszają zastosowanie nieszablonowych działań naprawczych. Przeprowadzenie procesów odpowiadających na bieżące potrzeby przedsiębiorstwa nie zapewni mu przewagi konkurencyjnej i dynamicznego rozwoju, fundamentalne jest wdrażanie innowacji. Nowe technologie zmieniają sposób prowadzenia biznesu, a konieczność wdrażania innowacji zyskała strategiczne znaczenie. W jaki sposób wdrażać innowacje w tak niepewnych czasach?
Unia Europejska daje wiele możliwości na finansowanie inwestycji przyczyniających się do wdrażania innowacji dla wszystkich branż, dzięki prowadzonym badaniom naukowym i szerokiemu wachlarzowi ofert dofinansowania zarówno przedsiębiorstw, jak i innych podmiotów.
Założenia nowej perspektywy finansowej na lata 2021–2027 zakładają inwestycje w przełomowe innowacje, które powinny wynikać z potrzeb rynkowych i przyczyniać się do budowania zielonej i cyfrowej Europy, a co za tym idzie stymulować gospodarkę europejską, zwiększać jej rozpoznawalność na rynkach światowych i budować nowe miejsca pracy. Zwiększenie konkurencyjności europejskiego przemysłu, poprzez wprowadzanie innowacji w przedsiębiorstwach, wiąże się z odpowiednim przygotowaniem biznesowym, merytorycznym, finansowym, kadrowym i formalnym każdego nowego działania. Zakres i rodzaj innowacji wdrażanych przez przedsiębiorstwa powinien być dostosowany do zmiany modeli biznesowych przedsiębiorstw z uwzględnieniem uwarunkowań rynkowych. Przedsiębiorstwem innowacyjnym są podmioty łączące w działaniu trzy zasadnicze elementy:
- Kreację nowych pomysłów, które są realizowane i finansowane ze środków przedsiębiorstwa, zlecanie i wykorzystywanie w praktyce wyników badań naukowych, nowych koncepcji, wynalazków.
- Tworzenie nowych produktów, umiejętność adaptowania się do zmian zachodzących w otoczeniu.
- Wdrażanie innowacji w działalności gospodarczej.
Pierwszym krokiem do rozpoczęcia planowania projektów inwestycyjnych jest stworzenie portfela innowacji. Alokacja środków inwestycji w ramach tego instrumentu wymaga opracowania celów, określenia ryzyka i korzyści z nowych inwestycji, zaplanowania sposobu alokacji zasobów w zależności od przyjętej w toku planowania strategii (dostosowanych do strategii przedsiębiorstwa), celów biznesowych, uwzględnienia sytuacji branży, a na późniejszym etapie weryfikacja praw własności intelektualnej w zakresie praw autorskich i wartości przemysłowej (patentów, wzorów użytkowych, znaków towarowych). W tradycyjnych projektach technologicznych koszty, ryzyko i korzyści są wyraźnie określone, natomiast projekty, zakładające tworzenie innowacji, powinny przedstawiać wartość inwestycji w jej dalszy rozwój. Kolejnym celem jest przygotowanie projektu, który wygeneruje oszczędności poprzez, na przykład, robotyzację procesów produkcyjnych, cyfryzację czy zastosowanie rozwiązań sztucznej inteligencji.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 64% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.