6 obszarów AI kluczowych dla każdego zarządu

Zarządy firm w coraz większym stopniu, w ramach  swoich rocznych celów, są rozliczane z uruchamiania systemów opartych o sztuczną inteligencję (AI). Żadna firma nie chce przegrać cyfrowego wyścigu, zwłaszcza w dobie walki o marże i zwiększanie konkurencyjności. Warto zrozumieć, jak z sukcesem na świecie zastosowano technologie AI w kontaktach z klientami czy procesach biznesowych.   

Podczas gdy firmy obsługujące masowy ruch klientów (B2C), takie jak Facebook, UBER czy AirBnB, które z łatwością uruchamiają nowe produkty lub usługi oparte o AI, wdrożenie podobnych technologii w modelu B2B – w bankach, towarzystwach ubezpieczeniowych i dużych organizacjach – napotyka na wiele przeszkód natury prawnej, organizacyjnej czy procesowej. Pojawia się nie tylko obawa przed nietrafionymi inwestycjami, ale kwestia ryzyka utraty reputacji firmy w związku z wykorzystaniem sztucznej inteligencji.

Pokusa długofalowych korzyści z wykorzystania AI przeważa jednak obawy. Coraz więcej zarządzających wyższego szczebla (tzw. C-level, zarządy, dyrektorzy) ma w swych corocznych celach wdrażanie nowych rozwiązań opartych o AI. Głównie po to, aby zwiększyć konkurencyjność produktów czy same marże. Istnieją już metody do minimalizowania ryzyka, np. wprowadzanie dodatkowego nadzoru nad danymi  wykorzystywanymi do szkolenia algorytmów sztucznej inteligencji.

Największym jednak problemem jest dziś rynkowa mnogość rozwiązań opartych o AI oraz fakt, że zarządzający i liderzy po prostu nie mają wystarczającej wiedzy dotyczącej obszarów, w jakich można AI uruchamiać czy jakiego ROI (zwrot z inwestycji) oczekiwać. Warto więc sprawdzić najlepsze przypadki globalnych zastosowań. 

4 główne technologie AI wykorzystywane dziś w przedsiębiorstwach 

Rozpoczynając analizę zastosowań AI w przedsiębiorstwach trzeba zrozumieć, jakie dominują tam technologie.  

Technologia #1     

Machine Learning (ML) czyli podstawowa technologia, polegająca na zdolności modeli statystycznych do rozwijania umiejętności i poprawy ich wyników, w tym dokładności w czasie, bez konieczności stosowania się do wyraźnie zaprogramowanych instrukcji.

Technologia #2     

Deep Learning – złożona forma ML obejmująca sieci neuronowe, z wieloma warstwami zmiennych abstrakcyjnych. Głębokie modele uczenia się są doskonałe do rozpoznawania obrazu i mowy, ale są trudne lub często niemożliwe do zinterpretowania przez człowieka.

Technologia #3     

Conversational AI, w tym Natural Language Processing – umiejętność wydobywania lub generowania znaczenia zapytania lub wypowiedzi, w tym intencji z tekstu, w czytelnej, naturalnej stylistycznie i poprawnej gramatycznie formie, a także prowadzenia wirtualnej konwersacji między użytkownikiem a maszyną.

Technologia #4     

Computer Vision – umiejętność wydobywania znaczenia i intencji z elementów wizualnych, zarówno postaci (w przypadku digitalizacji dokumentów), jak i kategoryzacji treści – w obrazach takich jak twarze, obiekty, sceny i działania.

Każda z tych technologii rozwiązuje inne problemy, każda daje znacząco różne zwroty z inwestycji i korzyści. Niewłaściwie zastosowana nie tylko nie pomoże w automatyzacji, ale wręcz może powodować zwiększenie pracy manualnej. Poniżej znajdują się przykłady zastosowań najczęściej wykorzystywanej z tych technologii – Conversational AI.

 

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 70% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.