Analiza rentowności produkcji z wykorzystaniem modelu rachunku kosztów działań

Coraz częściej w przedsiębiorstwach klasyczna klasyfikacja kosztów nie wystarcza do skutecznego zarządzania. Obok perspektyw – jakie poniesiono koszty, gdzie poniesiono koszty oraz na co poniesiono koszty, pojawia się perspektywa – dlaczego poniesiono koszty.

CiRZ_242_07.jpg

Celem artykułu jest prezentacja przykładu analizy źródeł powstawania kosztów ukrytych w działaniach zużywających zasoby z wykorzystaniem modelu xls.

Główne założenia rachunku kosztów działań

  • Tradycyjny rachunek kosztów opiera się między innymi na dwóch nierealistycznych założeniach: (1) proporcjonalnym doliczaniu w ramach kalkulacji doliczeniowej kosztów pośrednich do produktów z uwagi na potrzebę doliczenia do kosztu wytworzenia uzasadnionej części kosztów pośrednich oraz (2) założeniu pełnego (100%) wykorzystania zdolności produkcyjnych zasobów używanych w procesie produkcyjnym, to znaczy brak występowania strat zasobów (marnotrawstwa zasobów).
  • Rachunek kosztów działań (Activity Based Costing) to metoda rozliczania kosztów pośrednich na obiekty kosztów (np. produkty, klienci, procesy, rynki sprzedaży, zakupu, kanały dystrybucji, ośrodki odpowiedzialności) za pomocą różnych podstaw (kluczy rozliczeniowych) w przekroju wydzielonych w przedsiębiorstwie działań.
  • Główne założenie rachunku kosztów działań – źródłem powstawania kosztów w przedsiębiorstwie są działania zużywające zasoby.
  • W tradycyjnym rachunku kosztów koszty pośrednie są rozliczone na obiekty kosztów jednoetapowo, poprzez ich proporcjonalne doliczenie za pośrednictwem wybranego klucza rozliczeniowego (kalkulacja doliczeniowa). Koszty są grupowane według miejsc powstawania.
  • W rachunku kosztów działań koszty pośrednie rozliczane są na obiekty kosztów dwuetapowo – na działania, a następnie koszty działań przyporządkowywane są obiektom kosztów, których dotyczą działania. Dzięki temu wielkość kosztów pośrednich w strukturze wytworzenia danego produktu nie zależy od wielkości produkcji, lecz od faktycznie wykonanych działań w związku z powstaniem i cyklem życia produktu. Koszty są grupowane według działań.
  • Problem rozwiązywany przez rachunek kosztów działań – uwzględnienie w wycenie kosztu wytworzenia zmiany w modelu zarządzania przedsiębiorstwem (orientacja funkcjonalna vs. procesowa).

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 67% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.