Problematyczne obszary w podatku VAT – błędy i niejednoznaczne interpretacje
Podatek VAT jest podatkiem, którego podatnicy szczególnie się obawiają ze względu na konsekwencje, jakimi mogą skutkować popełnione błędy. Ponadto ustawa o podatku od towarów i usług jest jedną z częściej zmienianych ustaw, co powoduje trudności interpretacyjne wśród podatników. W takiej sytuacji nie jest trudno o popełnienie błędu ze względu na nieprawidłową interpretację często zmieniających się przepisów czy brak aktualnej informacji o wchodzących właśnie zmianach.
Źródła pozyskiwania informacji o podatnikach
Organy podatkowe, w celu ograniczenia wyłudzeń podatków, wykorzystują różnego rodzaju sposoby umożliwiające kontrolę przedsiębiorców oraz skuteczne wykrywanie zaistniałych nieprawidłowości.
Do źródeł pozyskiwania informacji o podatnikach należą między innymi:
- jednolite pliki kontrolne,
- kasy fiskalne online,
- centralna Baza Faktur,
- deklaracje i informacje podatkowe,
- rejestry podatkowe (VIES, biała lista, czyli rejestr podatników VAT czynnych oraz podatników wykreślonych, przywróconych i niezarejestrowanych),
- kontrole krzyżowe.
Od 1 lipca 2020 r. podatnicy zobowiązani będą do składania w formie elektronicznej nowego, przekształconego pliku JPK_VAT, obejmującego zarówno deklarację VAT, jak i ewidencję (zakupu i sprzedaży). Jednolity plik kontrolny JPK VDEK ma składać się z części deklaracyjnej i ewidencyjnej, będzie odzwierciedlał zarówno deklaracje VAT, jak i plik JPK VAT.
Obszary, w których najczęściej popełniane są błędy
Obszary, w których najczęściej pojawiają się błędy w podatku VAT to dokumentowanie transakcji oraz rozliczenia podatku VAT.
Dokumentowanie transakcji w podatku VAT
Zasady dokumentowania transakcji w podatku VAT reguluje Dział XI ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług/tekst jednolity Dz. U. z 2020 r. poz. 106/ oraz przepisy wykonawcze do ustawy o VAT.
Dział XI Dokumentacja dzieli się na 6 rozdziałów, w których zdefiniowane są zasady dokumentowania transakcji:
- Rozdział 1 Faktury,
- Rozdział 1a Mechanizm podzielonej płatności,
- Rozdział 2 Ewidencje,
- Rozdział 3 Kasy rejestrujące,
- Rozdział 4 Terminy przechowywania dokumentów,
- Rozdział 5 Dodatkowe zobowiązanie podatkowe.
W obszarze dokumentowania transakcji najczęściej występują następujące problemy/błędy:
- błędny termin wystawiania faktury VAT,
- nieprawidłowo określony moment powstania obowiązku podatkowego,
- błędy w treści faktury VAT,
- problem związany z wystawianiem faktur dokumentujących otrzymane zaliczki oraz wystawienie faktury końcowej rozliczającej zaliczkę,
- rozbieżności pomiędzy zapisami w umowie a treścią faktury,
- oznaczanie faktur mechanizmem podzielonej płatności,
- przeliczenie kursu waluty na fakturze,
- faktury korygujące podatek VAT in plus i in minus,
- prawidłowe udokumentowanie potwierdzenia odbioru faktury korygującej,
- problemy związane z refakturowaniem dostawy towarów i usług (stawka, zwolnienia, status podmiotu refakturującego, refaktura na kontrahenta zagranicznego),
- umieszczenie NIP nabywcy w treści paragonu.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 74% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.