Kluczowe miary w rachunkowości przerobowej

Czy jest możliwe podejmowanie właściwych decyzji w obliczu ogromu napływających zewsząd informacji oraz zmienności i niepewności w każdym aspekcie życia i działalności? Czyż nie jest tak, że dążymy do posiadania bardzo precyzyjnych, dokładnych informacji, ponieważ mamy przekonanie, że to właśnie dzięki temu uzyskujemy pewność i niezmienność naszego otoczenia?

CiRZ_3_2019_8.jpg

Niestety, wszechobecnej zmienności i niepewności nie jesteśmy w stanie zamienić na pewność i niezmienność. To, co próbujemy w naszych firmach robić – planować, prognozować, budżetować – to tylko próba wymuszania iluzji pewności na niepewnych sytuacjach. Dla wzmocnienia znaczenia tego problemu warto przytoczyć wyniki Projektu Milenijnego ONZ1, w którym stwierdza się, że poczucie niepewności i niezdolności do podejmowania właściwych decyzji jest jednym z najważniejszych wyzwań, jakie stoją przed ludzkością. To są niektóre z problemów, z jakimi boryka się rachunkowość zarządcza. Czy radzi sobie z tymi problemami?

O problemach rachunkowości zarządczej

Celem rachunkowości zarządczej jest wspomaganie decyzji menedżerskich poprzez dostarczanie właściwych informacji. Podejmowanie decyzji to proces, w który wpisana jest analiza sytuacji na podstawie posiadanych informacji. Informacje te powinny być odpowiednio przygotowane (uporządkowane i przetworzone), tak aby podejmowana decyzja skutkowała realizacją zamierzonego celu. Ponadto, a może przede wszystkim, celem rachunkowości jest dostarczanie miar, które nie tylko monitorują wyniki naszych działań, ale również oddziałują na nasze zachowania, odpowiednio ukierunkowują nasze aktywności.

Czy podpowiedzi tradycyjnej rachunkowości zarządczej spełniają ten cel, czy pozbawione są niepewności i zmienności? Wydaje się, że wręcz przeciwnie.

Komponentem rachunkowości zarządczej jest rachunek kosztów. Zadaniem rachunku kosztów jest dostarczenie precyzyjnych informacji o kosztach naszej działalności. Dążymy do posiadania jak najdokładniejszych informacji o kosztach jednostkowych naszych produktów, zleceń, usług. Dążymy do posiadania dokładnych informacji o kosztach naszych działów operacyjnych, komórek organizacyjnych, pionów, dywizji. Dążymy do posiadania dokładnych informacji o rentowności naszych kanałów dystrybucyjnych, segmentów rynkowych, poszczególnych klientów. We wszystkich tych przypadkach, od ponad stu lat, chcąc zapewnić sobie precyzyjną, dokładną informację, alokujemy większość kosztów ponoszonych przez firmę do tych obiektów.

Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści

Pozostałe 83% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.

Kilka wariantów prenumeraty Pokaż opcje
Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań Wybieram

Abonament już od 100 zł miesięcznie

Dwutygodniowy dostęp bez zobowiązań

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

WYBIERAM

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Pełen dostęp do wszystkich treści portalu
to koszt 100 zł miesięcznie
przy jednorazowej płatności za rok

Dwutygodniowy dostęp do wszystkich treści
portalu za 99 zł netto, które odliczymy od ceny
regularnej przy przedłużeniu abonamentu

WYBIERAM

Polityka cookies

Dalsze aktywne korzystanie z Serwisu (przeglądanie treści, zamknięcie komunikatu, kliknięcie w odnośniki na stronie) bez zmian ustawień prywatności, wyrażasz zgodę na przetwarzanie danych osobowych przez EXPLANATOR oraz partnerów w celu realizacji usług, zgodnie z Polityką prywatności. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

Usługa Cel użycia Włączone
Pliki cookies niezbędne do funkcjonowania strony Nie możesz wyłączyć tych plików cookies, ponieważ są one niezbędne by strona działała prawidłowo. W ramach tych plików cookies zapisywane są również zdefiniowane przez Ciebie ustawienia cookies. TAK
Pliki cookies analityczne Pliki cookies umożliwiające zbieranie informacji o sposobie korzystania przez użytkownika ze strony internetowej w celu optymalizacji jej funkcjonowania, oraz dostosowania do oczekiwań użytkownika. Informacje zebrane przez te pliki nie identyfikują żadnego konkretnego użytkownika.
Pliki cookies marketingowe Pliki cookies umożliwiające wyświetlanie użytkownikowi treści marketingowych dostosowanych do jego preferencji, oraz kierowanie do niego powiadomień o ofertach marketingowych odpowiadających jego zainteresowaniom, obejmujących informacje dotyczące produktów i usług administratora strony i podmiotów trzecich. Jeśli zdecydujesz się usunąć lub wyłączyć te pliki cookie, reklamy nadal będą wyświetlane, ale mogą one nie być odpowiednie dla Ciebie.