Rachunek kosztów działań z pomocą w skutecznym zarządzaniu portfelem produktów
Rachunek kosztów działań jest jedną z dokładniejszych metod określania jednostkowych kosztów produktu poprzez dogłębną analizę oraz alokację kosztów pośrednich. Jego wdrożenie z pewnością ułatwi zarządzanie portfelem produktów pod wieloma względami oraz może skutecznie wpłynąć na marżowość oraz efektywność działania całej firmy. Czy zawsze jednak jest to najlepsze rozwiązanie?
Rozwój każdego biznesu, wzrost sprzedaży czy też wprowadzanie z sukcesem na rynek nowych produktów prowadzi do momentu, w którym analiza zyskowności firmy będzie wymagała czegoś więcej niż zwykłego porównania przychodów oraz wydatków. Prędzej czy później pojawi się konieczność oceny marżowości poszczególnych produktów oraz weryfikacja, czy wszystkie osiągają zadowalający nas poziom sprzedaży oraz zysku. Rozwój firmy, w tym wprowadzenie na rynek propozycji nowych produktów, nieuchronnie wiąże się z ryzykiem niepowodzenia, na przykład ze względu na brak odpowiedniego popytu ze strony klientów. Ważnym zadaniem oraz etapem w procesie wprowadzenia produktu na rynek oraz późniejszym całym cyklem jego życia jest właściwa kalkulacja kosztu produktu, a więc także związanej z tym marży. Kalkulacja staje się jeszcze bardziej istotna w momencie, w którym firma musi zweryfikować, czy wszystkie produkty są na odpowiednim poziomie opłacalności, na przykład ze względu na ograniczone moce produkcyjne, ludzkie czy też kompetencyjne. Właściwie skalkulowany koszt produktu staje się bardzo istotny w sytuacji, w której rozpoczynają się rozważania nad jakością i składem portfela produktów, nad tym, czy być może warto zrezygnować z któregoś produktu bądź zmienić strukturę oraz tzw. mix sprzedaży.
Wykorzystałeś swój limit bezpłatnych treści
Pozostałe 90% artykułu dostępne jest dla zalogowanych użytkowników portalu. Zaloguj się, wybierz plan abonamentowy albo kup dostęp do artykułu/dokumentu.